30-dagars insynsswing i Addlife

I början av februari i år följdes ett kraftigt kursfall och kvartalsrapport i Addlife av en hel drös riktiga lovande insynsköp:

Fem olika insiders handlar inom loppet av fyra dagar aktier för omkring 30 miljoner, och både antalet insiders och totalsumman gjorde mig tillräckligt övertygad för att hoppa på tåget.

Idag, lite drygt en månad senare, har aktien visat otrolig styrka och gått upp 18% på en aktiemarknad som i övrigt havererat under samma period, på grund av Rysslands invasion av Ukraina som skedde två veckor efter köpsignalen. Trots detta valde jag igår att kliva av tåget och banka hem mina 18%, vilket kan tyckas motsägelsefullt.

En av de vanligaste frågorna jag får gällande min egen handel är hur länge jag behåller aktier som jag köpt till följd av en insynssignal. Denna fråga är i min mening svårare att besvara än när jag köper (resp. avstår ifrån att köpa) på insynssignaler, vilket finns sammanfattat under avsnittet När ska jag ta rygg? på sidan. Svaret på hur länge jag behåller mina aktier är kortfattat ”så länge jag har conviction” (eller övertygelse), vilket för övrigt gäller inte bara för min ”insynshandel” utan för samtliga av mina innehav. Är det en sak jag har lärt mig efter mina (relativt få) år på börsen, så är det att conviction är helt avgörande för att jag ska kunna känna mig trygg i min handel och framförallt klara av att distansera mig emotionellt ifrån börsen under (kraftiga) nedgångar.

I fallet Addlife saknade jag långsiktig conviction främst av två anledningar:

  • Zoomar jag ut och kikar på insynshistoriken under det senaste året, så har insiders sålt av aktier under majoriteten av uppgången. Notera också hur insynssälj i nästan alla fall har följts av en (kortsiktig) kursnedgång.
  • Marknaden är otroligt skakig, och jag (liksom alla andra?) har ingen uppfattning (av något som helst värde, åtminstone) om var börsen är på väg. Jag gick därför in i Addlife med en relativt kort investeringshorisont, och tackar nu för kaffet.

Kortfattat handlar det alltså mer om själva marknadsläget än om Addlife, och kom ihåg: insiders kan ha rätt om bolaget, men fel om marknaden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång